Op bezoek in: Frans-Polynesië

Hoofdstad: Papeete
Munteenheid: CFP-Frank -  1 EUR = 119 CFP
Taal: Frans, Tahitisch
Godsdiensten: Protestant (54%), Rooms-Katholiek (30%)
Bijzonder: Relaxen met de blauwe zee, zonnige stranden en palmbomen

FRANS-POLYNESIË
Hangjeugd
FP | Papeete | 23 november 2008
<vervolg van Chili-Paaseiland>

Zo’n vijf uur later komt het bericht dat we gaan landen en dat we om – plaatselijke tijd – 22:00 aan zullen komen. Grappig, want vlak voor 22:00 zijn we weggegaan uit paaseiland. We zijn dus qua tijd niets opgeschoten. Ons gevoel staat echter op 03:00 en vooral Frans komt als een zombie het vliegtuig uit. We zien gelijk grote verschillen met paaseiland en de rest van zuid-amerika. Tahiti is Frans en dat zal je weten ook. Alles staat alleen maar in het Frans en wij hebben de grootste moeite om, na vijf maanden Spaans, in het Frans te denken. Onze stempelzetter heeft er ook weinig zin in. Als we erom vragen komt er een hoop gebrabbel in het Frans met een gezicht op onweer en als we enigszins aanhouden, krijgen we toch onze mooie stempel van Polynesie Française

We zijn veels te vroeg, maar gelukkig staat de ophaalservice toch klaar. We proberen geld te pinnen, maar dat is niet mogelijk om een vage reden. Het weer belooft veel goeds; het is allang donker, maar nog steeds erg aangenaam en korte-broekenweer. We worden naar onze guesthouse – Fare Suisse – gebracht en kunnen gelijk intrek nemen in onze kamer. We zijn doodop en proberen gelijk te gaan slapen.

Eiland hoppen
FP | Moorea | 24 november 2008
Vijf uur tijdsverschil is blijkbaar iets teveel van het goede. We hebben niet zo goed geslapen en waren rond 05:00 klaarwakker (10:00 voor ons gevoel). We blijven wat liggen en hangen en douchen dan maar vroeg. Aangezien we verwachten dat niet veel open is voor zevenen, gaan we pas om 08:00 een rondje lopen in Papeete, hoofdstad van Tahiti, om geld te halen en ontbijt te zoeken.

Pinnen lukt uiteindelijk en het valt op hoe enorm groot de biljetten zijn. Ze passen totaal niet in onze portemonnee! We ontbijten redelijk goedkoop bij een lokale tent en lopen langs de Champion. Veel Franser kan je het niet krijgen hier, maar we vergapen ons aan producten die we maandenlang hebben moeten missen. Maar eerst een opsomming van de prijzen. Er wordt heel veel geïmporteerd hier en dat is duidelijk terug te zien in de prijzen:
Hoegaarden (normaal flesje) = € 3,-
Kleine Deodorant = € 5,-
Gemixt sla = € 10,- (!)
Appels = € 4,5 / kilo

Maar goed, we zien dus heel veel producten die we erg gemist hebben. We zijn niet van plan zelf te gaan koken en willen zo weinig mogelijk meeslepen, dus we kopen vrij weinig en lopen terug naar onze guesthouse. Rond 11:00 worden we weggebracht naar de ferry waarmee we om 12:00 de overtocht maken van Tahiti naar Moorea. Vrijwel iedereen die binnenkomt op Tahiti wil zo snel mogelijk weg van het eiland op zoek naar het echte bounty-eiland gevoel. In Papeete is men al gehaast, Westers, drukke straten, lelijke haven en alles schrikbarend duur voor geen service. De honeymooners kiezen vaak voor Bora Bora (eiland iets verderop met alleen maar dure resorts) en de ‘normale mens’ kiest vaak voor Moorea.

Als we aankomen, zien we gelijk waarom. Palmbomen wuiven ons tegemoet en witte stranden gaan geleidelijk over in blauwe, heldere wateren. We pakken onze spullen en stappen in Le Truck; ongeveer het enige openbaar vervoer op het eiland. Onderweg zien we alle drie de megaresorts (u weet wel; de mooie plaatjes met de eindeloze zee, overwater bungalows van hout en palmbladeren, alle gemakken voorzien op een blauwe lagune) en na een half uurtje stappen we uit bij Club Bali Hai. Deze hebben we al lang geleden geboekt aangezien we toch een overwater bungalow wilden hebben, maar uiteraard geen honderden euro’s per nacht wilden betalen. Dit is een betaalbare optie voor een luxe overwater-bungalow. We worden niet teleurgesteld. We hebben een overwater bungalow in Cook’s Bay uitkijkend op zowel het prachtige, vulkanische binnenland als de gehele baai en uiteindelijke de stille zuidzee. Binnen hebben we een grote ruimte om te zitten, groot bed en douche en we hebben zelfs een keuken. Vanaf ons balkon kunnen we gelijk het water in en men heeft een kijkgat gecreëerd in de kamer zodat we de vissen onder onze bungalow kunnen zien, zelfs een ingebouwd lampje voor ‘s avonds..wow.

We boeken direct een toer voor morgen en lunchen nog, maar de rest van de middag relaxen we in stijl! Beetje lezen, beetje zonnen, beetje zwemmen en vissen kijken. De zon gaat hier een stuk sneller weg dan in Paaseiland (rond 18:00 ipv rond 21:00) en als het eenmaal donker is, gaan wij op zoek naar een restaurant. Onze eerste keus blijkt niet veel te hebben en is schrikbarend duur (dat is eigenlijk alles, maar dan nog wil je wel waar voor je geld), dus we eindigen bij het dichtstbijzijnde restaurant vanaf ons hotel. We eten een heerlijke salade en een peppersteak en houden het verder voor gezien vandaag.

Onderwaterwereldreis
FP | Moorea | 25 november 2008
06:30 wakker vandaag; dat is al beter dan gisteren. Het gaat dus nog niet helemaal goed met die jetlag, maar we hebben wel wat aan onze dag. Om 08:00 worden we netjes gewekt door het hotel, maar dat was dus niet echt nodig. We frissen ons op en bevestigen onze toer voor vandaag en gaan ontbijten. Er is wat onduidelijkheid of we ontbijt nu wel of niet inclusief hebben, maar met een overwater bungalow a € 150,- per nacht lijkt ons dat een logisch antwoord. Het duurt even voordat men dat hier ook vindt, maar uiteindelijk krijgen we een lekker ontbijtje. Franse stokbroodjes en Amerikaanse pancakes zijn lekker, maar we missen een beetje het verse sap die we vaak kregen in Zuid-Amerika.

Om 09:30 staan we klaar om op de boot te gaan en zijn we onderweg naar meerdere plekken rondom het eiland. Het is winderig, bewolkt en warm genoeg voor de zwembroek/bikini en de bewolking zou ons vandaag wel eens kunnen redden van een verbranding. We zijn met 14 man op de boot en gaan als eerste voor anker liggen bij een erg duur resort. Het is helder, blauw water en al snel zien we de eerste haaien verschijnen.

We krijgen instructies waar we moeten blijven en we plonsen met z’n allen in het water gewapend met een duikbril en snorkel en kijken ademloos naar een grote hoeveelheid haaien die zichzelf tegoed doen aan stukjes vis. Soms komen ze recht op ons af en zien we even die hongerige, agressieve blik die ons sterk doet denken aan onze ervaring met de grote, witte haai in Zuid-Afrika, maar deze haaien hier zijn ongevaarlijk, veel kleiner en wijken dan ook af als ze te dichtbij komen. Niet alleen haaien vangen onze blik, maar een hele reeks aan gekleurde, kleinere vissen zwermen om ons heen en het lijkt wel een groot aquarium als we onder water kijken. Prachtig!

We tuffen door en zien het groene eiland Moorea naast ons steeds mooier worden. Ook hier zijn puntige, vulkanische bergen te vinden en we zien beide baaien voorbij komen. De tweede plek waar we stilstaan, is zo mogelijk nog meer bijzonder. We worden het water ingeloodst en de schippers doen voor hoe we de roggen moeten voeren. Al snel zwermen er veel hongerige roggen rond ons en na een poosje krijgen we zelf vis om te voeren aan de roggen. Het is echt supergaaf om de grote lichamen van de roggen om je heen te voelen. Als je de vis vlak voor z’n mond houdt kan je de rog helemaal meenemen waar je maar wilt en kan je het – alleen aan de bovenkant – aaien. De roggen voelen zacht aan met uitzondering van de staarten; die zijn als schuurpapier en dienen ook als wapen in eventuele gevechten. Marijke komt er pijnlijk achter dat waar de mond van de rog zit – aan de onderkant; meestal niet te zien – aangezien een rog het vis zelf even komt halen en wat vel meeneemt van wat vingers. Niet al te ernstig, maar even pijnlijk. Frans neemt een hap vis mee, want verderop gaan we lunchen en waar nog meer roggen te vinden zijn.

We varen nog even door naar een afgelegen strandje en daar wordt lunch klaargemaakt. De hap vis is een succes, want binnen de kortste keren zwemmen er weer drie roggen om ons heen en herhalen we de activiteit van zonet (alleen dan zonder andere toeristen). Als de roggen even wegzwemmen, neemt de achterhoede het over in de vorm van kleinere, gekleurde visjes (alle kleuren van de regenboog) die vervolgens snel weggaan als de grote roggen weer eraan komen. Vele roggen zijn inclusief hun staart langer dan ons en dat maakt ze behoorlijk imponerend. Als ze eenmaal weten waar ze het eten moeten zoeken, komen ze tegen je oprijden – de grotere duwen je gewoon omver – of gaan ze stilletjes naast je liggen op de bodem van de zee.

Als het eten klaar is, zien we een barbecue met lekkere vis en kip, verse ananas en rijst/pasta met een drankje. Hierna gaat Frans nog even snorkelen en Marijke geniet van het strand en de zon en bakt even wat minuten weg. Een uurtje later gaan we nog even spelen met wat kokosnoten en Frans moet zijn kunsten vertonen in het openen van een kokosnoot. Zijn tegenstander bakt er niets van, wat gunstig werkt voor zijn ego. Met veel pijn en moeite – en wat hulp – krijgt hij de kokosnoot open en krijgen we gedemonstreerd hoe kokosmelk gemaakt wordt. We eten wat verse kokosnoot op ons kleine eilandje (klinkt als ‘bounty’) en de toer is alweer ten einde. We worden allemaal afgezet bij onze hotels en rond 16:00 kunnen we lekker gaan douchen. We moeten wel de tol betalen voor deze fantastische dag, want onze blanke huidjes hebben toch nog teveel zon gekregen. We zijn allebei een beetje rood geworden, maar daar hebben we nivea voor meegenomen!

We kopen Instant Noodles voor avondeten (ipv € 30,- per gerecht, zijn we nu maar € 1,- kwijt voor avondeten…betere prijs/kwaliteit verhouding lijkt ons) en relaxen lekker op de kamer.

Luilaksmurfjes
FP | Moorea/Tahiti | 26 november 2008
Om 05:45 worden we wakker en merken dat we de tijd maar niet goed in ons systeem kunnen krijgen. Voor morgen is het toevalligerwijs handig aangezien we een vroege vlucht hebben, dus doen we het er maar mee. We doen rustig aan en gaan uiteindelijk ontbijten. Hierna willen we uitchecken, maar we kunnen gelukkig in onze bungalow blijven totdat we vanmiddag weer terug gaan naar Papeete; erg mooi!

We relaxen heerlijk en doen ongeveer hetzelfde als de dag van aankomst; beetje lezen, beetje buiten zitten en tussendoor nog lunchen. Ook bezoeken we nog een marktje met wat unieke souvenirs, maar de prijzen rijzen echt de pan uit hier. We zien niets wat we willen en lopen terug om in te pakken. Rond 15:30 staan we buiten te wachten op ‘le truck’ die rond 15:45/16:00 zijn rondje maakt rond het eiland. Vlak voor 16:00 stappen we in en een half uurtje later staan we op onze ferry te wachten.

Na een half uurtje varen komen we in een dichtbewolkt Papeete aan en staat onze ophaalservice van ‘Fare Suisse guesthouse’ al te wachten. Terwijl we even later naar de supermarkt lopen, krijgen we wederom van alles naar ons geschreeuwd als we nog even de straat willen oversteken. Wij begrijpen maar niet waarom mensen hier zo snel geïrriteerd zijn en opvliegerig. Het klinkt wel enigszins logisch als je bedenkt dat van de 301 emotiewoorden op Tahiti er 47 voor woede zijn. Er is er geen een voor verdriet. We eten lekker op de kamer en even later betalen we de slaapplaats en maken afspraken over morgen, want we moeten vroeg op het vliegveld zijn. Onze lichamen hebben het zwaar te verduren gehad op Moorea (nog steeds een beetje last van verbrandheid) dus we relaxen verder op de kamer totdat we gaan slapen.

De tijd vliegt!
FP | Tahiti | 27 november 2008
Vandaag wordt de vreemdste reisdag van onze reis qua tijd. We doen er officieel ruim 29 uur over om vijf uur te vliegen… We leggen het later wel uit. De wekker gaat erg vroeg – iets voor vijven – en we springen gelijk uit bed om even snel te douchen en de laatste spullen in te pakken. Rond 05:30 zijn we op weg naar het vliegveld en scheuren we onze laatste kilometers in Frans-Polynesië. Daar aangekomen blijkt het erg rustig te zijn. We checken direct in en drinken onze water en cola op aangezien dat meegenomen wordt. Als we door de douane willen zijn we verplicht om de pisco sour uit onze souvenir paaseilandbeeld te halen aangezien vloeibare middelen (meer dan 100 ml) niet toegestaan is. Jammer, maar we vonden pisco sour toch al niet zo heel lekker. Het ging sowieso meer om de fles dan om de inhoud. We wensen de douane veel plezier met hun pisco sour lucht de rest van de ochtend.

We boarden om iets voor 07:00 en een half uurtje later stijgen we op en hebben we nog een laatste blik op het paradijsje.

<lees verder bij Nieuw-Zeeland>

Hoogtepunten

• Haai- en roggentoer. Supergaaf om ze van zo dichtbij te zien. Er zijn echter onderzoekers die vooral het voederen van de dieren afkeuren omdat het de natuurlijke balans zou verstoren..
  • Moorea eiland. Alles is prachtig

Dieptepunten

Papeete stad

Hotel

€ 80 voor tweepersoonskamer incl badkamer

Verder kan je het hier zo gek maken als je zelf wil..

Eten

Veel vis uiteraard.

Bank

‘Banque Boreco’ is gratis voor Rabobank pashouders.

Tips

• Wel een overwater bungalow willen, maar niet de Sheraton 500 euro per nacht willen betalen? Check Club Bali Hai op Moorea!
  • Plan je trip zo met zo weinig mogelijk uren in Papeete. Het is een flinke tegenvaller om zo ver te vliegen naar een tropisch eiland en dan vervolgens in een drukke stad terecht te komen. Kies een eiland(-engroep) en zorg dat je daar zsm heengaat